Wbrew pozorom technika nie jest dobrze znana. Ludzie
wiedzą, że jest to coś śmiesznego, ale nie znają zasad korzystania z tej
techniki.
Zasięganie opinii laików opiera się na
przeświadczeniu, że laik myślący innymi kategoriami niż specjalista ma
zdolności poszukiwania analogii oraz dostrzegania faktów nieraz niezauważalnych
przez fachowców.
Dobieranie do zespołu osób niepozostających w
bezpośredniej zależności służbowej eliminuje element skrępowania oraz obawę
tłumienia swobody wypowiedzi przez zwierzchników.
Udział kobiet wpływa pobudzająco i stymulująco na
mężczyzn i odwrotnie.
Wielki zasób wiedzy, doświadczenia i rutyny powoduje
często osłabienie wyobraźni i spontanicznej inwencji oraz utrudnia w poważnym
stopniu kwestionowanie i rewizję posiadanych wiadomości.
Abstrahowanie od analizowanego przedmiotu
(bezprzedmiotowe myślenie) pozwala na uwolnienie się od tradycyjnych rozwiązań
i ograniczeń oraz stworzenie dzięki twórczemu i szerokiemu myśleniu kategoriami
funkcji, większej ilości bardziej wartościowych pomysłów.
Często szukając rozwiązania jakiegoś problemu
specjalnie nie stawia się go przed dyskutantami wprost (podejście
przedmiotowe), ale informuje o potrzebie spełnienia określonej funkcji
(podejście funkcjonalne), a więc i nie podaje się wszystkich związanych z tym
szczegółów. Dopiero po wyczerpaniu pomysłów zmierzających do bardziej ogólnego
rozwiązania problemu dokonuje się stopniowej jego konkretyzacji.
Swobodę dyskusji zapewnia w pewnym sensie charakter pomieszczenia, w którym odbywa się burza mózgów. Wskazane jest, aby dyskusja toczyła się w pomieszczeniu kameralnym przy kawie, herbacie lub napojach chłodzących.
Najlepszą porą dyskusji jest późne przedpołudnie
(godz. 11-12).
Ważne jest, aby uczestnicy zaproszeni na sesję pomysłowości
zostali wcześniej pisemnie zawiadomieni o istocie dyskutowanego problemu.
Samoocena i ocena pomysłów dokonywana jeszcze w
trakcie burzy mózgów mogłaby nie tylko destruktywnie wpłynąć na przebieg
dyskusji, ale także obniżyć jakość i oryginalność propozycji rozwiązań.
Anonimowość rejestracji zrównuje z jednej strony
wszystkich uczestników, z drugiej pozwala łączyć i modyfikować pomysły różnych
autorów, a po trzecie obiektywizuje proces oceny pomysłów realizowany już po
burzy mózgów.
Można organizować wiele odmian burzy mózgów, chociaż
klasyczna burza mózgów ma charakter zespołowy. Z zachowaniem wszystkich zasad
tej techniki można organizować także burzę mózgów:
- Indywidualną (jednoosobową), pamiętając jednak o zasadzie spontanicznego generowania pomysłów oraz zasadzie odroczonego ich wartościowania i oceniania.
- Indywidualno-zespołową burzę mózgów składającą się z dwóch etapów, kiedy najpierw każdy z jej uczestników generuje na zadany temat co najmniej 10-20 pomysłów, a dopiero potem po przekazaniu ich do banku pomysłów, uczestniczy w sesji grupowej.
- Mieszaną burzę mózgów polegającą na kilkakrotnym, przemiennym uczestniczeniu, na ten sam temat, w kilku sesjach prowadzonych techniką indywidualną i zespołową.