sobota, 15 lutego 2014

Kreatywność. Burza mózgów - uwagi

Wbrew pozorom technika nie jest dobrze znana. Ludzie wiedzą, że jest to coś śmiesznego, ale nie znają zasad korzystania z tej techniki.

Zasięganie opinii laików opiera się na przeświadczeniu, że laik myślący innymi kategoriami niż specjalista ma zdolności poszukiwania analogii oraz dostrzegania faktów nieraz niezauważalnych przez fachowców.

Dobieranie do zespołu osób niepozostających w bezpośredniej zależności służbowej eliminuje element skrępowania oraz obawę tłumienia swobody wypowiedzi przez zwierzchników.

Udział kobiet wpływa pobudzająco i stymulująco na mężczyzn i odwrotnie.

Wielki zasób wiedzy, doświadczenia i rutyny powoduje często osłabienie wyobraźni i spontanicznej inwencji oraz utrudnia w poważnym stopniu kwestionowanie i rewizję posiadanych wiadomości.

Abstrahowanie od analizowanego przedmiotu (bezprzedmiotowe myślenie) pozwala na uwolnienie się od tradycyjnych rozwiązań i ograniczeń oraz stworzenie dzięki twórczemu i szerokiemu myśleniu kategoriami funkcji, większej ilości bardziej wartościowych pomysłów.

Często szukając rozwiązania jakiegoś problemu specjalnie nie stawia się go przed dyskutantami wprost (podejście przedmiotowe), ale informuje o potrzebie spełnienia określonej funkcji (podejście funkcjonalne), a więc i nie podaje się wszystkich związanych z tym szczegółów. Dopiero po wyczerpaniu pomysłów zmierzających do bardziej ogólnego rozwiązania problemu dokonuje się stopniowej jego konkretyzacji.

Swobodę dyskusji zapewnia w pewnym sensie charakter pomieszczenia, w którym odbywa się burza mózgów. Wskazane jest, aby dyskusja toczyła się w pomieszczeniu kameralnym przy kawie, herbacie lub napojach chłodzących.

Najlepszą porą dyskusji jest późne przedpołudnie (godz. 11-12).

Ważne jest, aby uczestnicy zaproszeni na sesję pomysłowości zostali wcześniej pisemnie zawiadomieni o istocie dyskutowanego problemu.

Samoocena i ocena pomysłów dokonywana jeszcze w trakcie burzy mózgów mogłaby nie tylko destruktywnie wpłynąć na przebieg dyskusji, ale także obniżyć jakość i oryginalność propozycji rozwiązań.

Anonimowość rejestracji zrównuje z jednej strony wszystkich uczestników, z drugiej pozwala łączyć i modyfikować pomysły różnych autorów, a po trzecie obiektywizuje proces oceny pomysłów realizowany już po burzy mózgów.

Można organizować wiele odmian burzy mózgów, chociaż klasyczna burza mózgów ma charakter zespołowy. Z zachowaniem wszystkich zasad tej techniki można organizować także burzę mózgów:
  • Indywidualną (jednoosobową), pamiętając jednak o zasadzie spontanicznego generowania pomysłów oraz zasadzie odroczonego ich wartościowania i oceniania.
  • Indywidualno-zespołową burzę mózgów składającą się z dwóch etapów, kiedy najpierw każdy z jej uczestników generuje na zadany temat co najmniej 10-20 pomysłów, a dopiero potem po przekazaniu ich do banku pomysłów, uczestniczy w sesji grupowej.
  • Mieszaną burzę mózgów polegającą na kilkakrotnym, przemiennym uczestniczeniu, na ten sam temat, w kilku sesjach prowadzonych techniką indywidualną i zespołową.