"Dlaczego innowacje?" to cykl wpisów, w których postaram się przedstawić korzyści płynące z tworzenia i wprowadzania innowacji do przedsiębiorstwa i innych organizacji. Idea tego cyklu sprowadza się do próby odpowiedzi na proste pytanie "Czy innowacje są organizacji potrzebne?".
Większość organizacji dysponuje ograniczoną
ilością zasobów. W związku z tym sensowne jest zastanowienie się po co
angażować posiadane zasoby w działalność innowacyjną. Pierwszą korzyścią z innowacji o jakiej chcę napisać jest poprawa efektywności i jakości działania
organizacji.
Poprawa efektywności i jakości działania
organizacji jest korzyścią płynącą z tworzenia innowacji procesowych i
organizacyjnych. Na ten rodzaj innowacji zwrócił już uwagę Adam Smith w swoim „Bogactwie
narodów”, gdzie przedstawia przykład fabryki szpilek. W przykładzie Smitha
innowacją jest podział pracy. Bez podziału pracy 10 robotników w fabryce jest w
stanie wyprodukować najwyżej 20 szpilek dziennie. Wprowadzając podział pracy 10
robotników produkuje 48 000 szpilek dziennie. Innym przykładem jest słynny
system zarządzania zapasami „Just in time”. Dzięki tej innowacji poprawiła się
efektywność w gospodarowaniu zapasami, a w konsekwencji zmniejszyły się koszty
magazynowania. Ważne jest podkreślenie, że nie tylko w przedsiębiorstwach
potrzebne są innowacje procesowe i organizacyjne. Wystarczy podać przykład polskiej
służby zdrowia. Jestem przekonany, że część kolejek można zmniejszyć
poprawiając procesy i organizację pracy.