Wczoraj Panasonic podał bardzo dobre wyniki finansowe. W konsekwencji akcje tego przedsiębiorstwa na giełdzie w Tokio podrożały o 18%. Piszę o tym, ponieważ jest to wynik wprowadzonej kilka lat wcześniej innowacji w modelu biznesowym.
Firma znana w Europie głównie z elektroniki użytkowej od kilku lat zmierza w innym kierunku. Zmniejszyła swój udział w rynku telewizorów oraz nie weszła w rynek smartfonów, na którym zarabiają tylko dwaj główni producenci. Panasonic wprowadził innowację do swojego modelu biznesowego polegającą na skupieniu się na sektorze B2B.
Japoński koncern obecnie w głównej mierze zarabia na produkcji:
- systemów komunikacji (systemy komunikacji biurowej, systemy komunikacji wizualnej)
- systemów ochrony (systemy monitoringu)
- profesjonalnego sprzętu audio-video (np. profesjonalne kamery dla telewizji)
- systemów dźwiękowych ( w tym systemów audio montowanych seryjnie w samochodach)
- terminali (przenośne i stacjonarne terminale POS)
- baterii słonecznych
- klimatyzatorów
- systemów oświetlenia (systemy kontroli oświetlenia, żarówki led)
- medycznych systemów diagnostycznych
- urządzeń wykorzystywanych w gabinetach dentystycznych
- komponentów dla biznesu (sensory, rezystory, przełączniki)
- baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych
- komponentów dla branży automotive
Panasonic jest świetnym przykładem pokazującym, że innowacyjne myślenie jest potrzebne także na poziomie budowania strategii biznesowej.
Z mojej strony gratulacje dla Japończyków za nieuleganie manii smartfonowej i pójście w biznes mniej spektakularny, ale rentowny. Dla zainteresowanych więcej info na:
http://panasonic.net/business/
http://panasonic.net/business/