czwartek, 6 lutego 2014

Panasonic

Wczoraj Panasonic podał bardzo dobre wyniki finansowe. W konsekwencji akcje tego przedsiębiorstwa na giełdzie w Tokio podrożały o 18%. Piszę o tym, ponieważ jest to wynik wprowadzonej kilka lat wcześniej innowacji w modelu biznesowym. 

Firma znana w Europie głównie z elektroniki użytkowej od kilku lat zmierza w innym kierunku. Zmniejszyła swój udział w rynku telewizorów oraz nie weszła w rynek smartfonów, na którym zarabiają tylko dwaj główni producenci. Panasonic wprowadził innowację do swojego modelu biznesowego polegającą na skupieniu się na sektorze B2B.

Japoński koncern obecnie w głównej mierze zarabia na produkcji: 
  • systemów komunikacji (systemy komunikacji biurowej, systemy komunikacji wizualnej)
  • systemów ochrony (systemy monitoringu)
  • profesjonalnego sprzętu audio-video (np. profesjonalne kamery dla telewizji)
  • systemów dźwiękowych ( w tym systemów audio montowanych seryjnie w samochodach)
  • terminali (przenośne i stacjonarne terminale POS)
  • baterii słonecznych
  • klimatyzatorów
  • systemów oświetlenia (systemy kontroli oświetlenia, żarówki led)
  • medycznych systemów diagnostycznych
  • urządzeń wykorzystywanych w gabinetach dentystycznych
  • komponentów dla biznesu (sensory, rezystory, przełączniki)
  • baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych
  • komponentów dla branży automotive
Panasonic jest świetnym przykładem pokazującym, że innowacyjne myślenie jest potrzebne także na poziomie budowania strategii biznesowej.

Z mojej strony gratulacje dla Japończyków za nieuleganie manii smartfonowej i pójście w biznes mniej spektakularny, ale rentowny. Dla zainteresowanych więcej info na:

http://panasonic.net/business/