poniedziałek, 10 lutego 2014

Wewnętrzne źródła innowacji - cz.I

Innowacje bardzo rzadko powstają wskutek teoretyzowania w wygodnym fotelu przy biurku. W innowacjach, podobnie jak w każdej pracy twórczej, potrzebna jest inspiracja. Inspiracji dla innowacji można poszukiwać dosłownie wszędzie. Gdzie szukamy zależy w dużej mierze od tego, jaki rodzaj innowacji tworzymy i czego ta innowacja ma dotyczyć. Generalnie źródła innowacji dzielimy na wewnętrzne (znajdujące się w organizacji) i zewnętrzne (znajdujące się poza organizacją). W tym i kolejnych wpisach postaram się wskazać kilka wewnętrznych źródeł innowacji.

Pierwszym wewnętrznym źródłem innowacji, jakie się nasuwa na myśl jest własna działalność badawczo-rozwojowa. Sprawnie zarządzany dział R&D jest w stanie generować wiele wartościowych innowacji, które mogą podlegać procesowi komercjalizacji. Zaznaczyć jednak trzeba, że działy R&D funkcjonują głównie w dużych przedsiębiorstwach zaawansowanych technologii. W przypadku mniejszych organizacji lub przedsiębiorstw reprezentujących tradycyjne sektory gospodarki własna działalność badawczo rozwojowa jest rzadkością. Te podmioty muszą korzystać z innych źródeł innowacji.

Niedocenianym i niewykorzystanym źródłem innowacji są pracownicy. Doświadczenie pracowników oraz fakt, że znajdują się oni najbliżej działalności operacyjnej przedsiębiorstwa sprawia, że proponowane przez nich rozwiązania często charakteryzują się dużą wartością dla organizacji. Aby zwiększyć znaczenie tego źródła innowacji warto jest systematycznie rozwijać pomysłowość pracowników poprzez zachęcanie ich do tworzenia nowych idei oraz korzystania z technik heurystycznych (kreatywnego myślenia).

Kolejnym wewnętrznym źródłem innowacji jest tworzenie scenariuszy dotyczących przyszłości oraz foresight (prognozowanie, przewidywanie, kształtowanie przyszłości). Narzędzie to jest wykorzystywane najczęściej w wojskowości, polityce i w branży finansowej. Tworząc alternatywne scenariusze przyszłości w danej branży czy w danej kategorii produktowej dokonuje się jedynie pewnego zabiegu intelektualnego, ponieważ przyszłość zawsze jest nieprzewidywalna. Jednak foresight ma dla innowacji pewną wartość. Może on być inspiracją dla innowacji. Tworząc scenariusze przyszłości musimy zgromadzić i przeanalizować wiele danych ilościowych i jakościowych dotyczących rynku, na którym działamy. Rzetelne przeprowadzenie tego procesu może być początkiem wielu innowacji.

Dział sprzedaży i marketingu dysponując wieloma informacjami dotyczącymi rynku, na którym działa przedsiębiorstwo jest ważnym wewnętrznym źródłem innowacji. Szczególnie ważne jest wykorzystanie informacji otrzymanych od sprzedawców. Mają oni bezpośredni kontakt z klientem, dzięki czemu są w stanie określić potrzeby klienta i jego stosunek do oferowanych produktów. Wiarygodne informacje od sprzedawców powinny inspirować do tworzenia innowacji.