Innowacje bardzo rzadko powstają wskutek teoretyzowania w
wygodnym fotelu przy biurku. W innowacjach, podobnie jak w każdej pracy
twórczej, potrzebna jest inspiracja. Inspiracji dla innowacji można poszukiwać
dosłownie wszędzie. Gdzie szukamy zależy w dużej mierze od tego, jaki rodzaj
innowacji tworzymy i czego ta innowacja ma dotyczyć. Generalnie źródła
innowacji dzielimy na wewnętrzne (znajdujące się w organizacji) i zewnętrzne
(znajdujące się poza organizacją). W tym i kolejnych wpisach postaram się
wskazać kilka wewnętrznych źródeł innowacji.
Pierwszym wewnętrznym źródłem innowacji, jakie się nasuwa na
myśl jest własna działalność badawczo-rozwojowa. Sprawnie zarządzany dział
R&D jest w stanie generować wiele wartościowych innowacji, które mogą
podlegać procesowi komercjalizacji. Zaznaczyć jednak trzeba, że działy R&D
funkcjonują głównie w dużych przedsiębiorstwach zaawansowanych technologii. W
przypadku mniejszych organizacji lub przedsiębiorstw reprezentujących
tradycyjne sektory gospodarki własna działalność badawczo rozwojowa jest
rzadkością. Te podmioty muszą korzystać z innych źródeł innowacji.
Niedocenianym i niewykorzystanym źródłem innowacji są
pracownicy. Doświadczenie pracowników oraz fakt, że znajdują się oni najbliżej
działalności operacyjnej przedsiębiorstwa sprawia, że proponowane przez nich
rozwiązania często charakteryzują się dużą wartością dla organizacji. Aby
zwiększyć znaczenie tego źródła innowacji warto jest systematycznie rozwijać
pomysłowość pracowników poprzez zachęcanie ich do tworzenia nowych idei oraz korzystania
z technik heurystycznych (kreatywnego myślenia).
Kolejnym wewnętrznym źródłem innowacji jest tworzenie
scenariuszy dotyczących przyszłości oraz foresight (prognozowanie,
przewidywanie, kształtowanie przyszłości). Narzędzie to jest wykorzystywane
najczęściej w wojskowości, polityce i w branży finansowej. Tworząc alternatywne
scenariusze przyszłości w danej branży czy w danej kategorii produktowej
dokonuje się jedynie pewnego zabiegu intelektualnego, ponieważ przyszłość
zawsze jest nieprzewidywalna. Jednak foresight ma dla innowacji pewną wartość.
Może on być inspiracją dla innowacji. Tworząc scenariusze przyszłości musimy
zgromadzić i przeanalizować wiele danych ilościowych i jakościowych dotyczących
rynku, na którym działamy. Rzetelne przeprowadzenie tego procesu może być początkiem
wielu innowacji.
Dział sprzedaży i marketingu dysponując wieloma
informacjami dotyczącymi rynku, na którym działa przedsiębiorstwo jest ważnym
wewnętrznym źródłem innowacji. Szczególnie ważne jest wykorzystanie informacji
otrzymanych od sprzedawców. Mają oni bezpośredni kontakt z klientem, dzięki
czemu są w stanie określić potrzeby klienta i jego stosunek do oferowanych
produktów. Wiarygodne informacje od sprzedawców powinny inspirować do tworzenia
innowacji.