wtorek, 4 marca 2014

Zewnętrzne źródła innowacji – cz.I

Zewnętrzne źródła innowacji są kategorią o wiele szerszą niż źródła wewnętrzne. Źródeł zewnętrznych najlepiej jest szukać w takich obszarach jak: sfera nauki i badań, powiązania między przedsiębiorstwami, rynek, na którym działa przedsiębiorstwo czy klienci. Są to obszary, w których kryje się najwięcej szans na znalezienie pomysłu na wartościową innowację. Oczywiście pomysłów takich można szukać wszędzie. Stąd też wiele źródeł innowacji pochodzi z szeroko rozumianego otoczenia przedsiębiorstwa. W tym wpisie pokażę kilka źródeł innowacji związanych z sferą nauki i badań.

Szukając inspiracji w nauce na pewno należy dokonać analizy wyników badań naukowych i technicznych. To źródło zazwyczaj odpowiada za tworzenie wynalazków, ale jeśli jest wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, wówczas tworzone wynalazki mogą stawać się udanymi innowacjami.

Opisywane wyżej wyniki badań naukowych wykorzystuje się głównie w innowacjach produktowych. Natomiast umiejętność korzystania z wiedzy znajdującej się w publikacjach naukowych jest dobrym źródłem tworzenia innowacji marketingowych, organizacyjnych, procesowych. Przecież ciekawe idee znanych autorów np. w dziedzinie zarządzania, można wdrażać w przedsiębiorstwie. Warto tu wspomnieć, że pisząc o publikacjach nie mam na myśli tylko książek. Jest wiele wartościowych czasopism, z których można czerpać pomysły dla innowacji, np. Harvard Business Review.

Udział w konferencjach i seminariach naukowych jest kolejnym zewnętrznym źródłem innowacji. To źródło jest szczególnie wartościowe w konferencjach biorą udział również przedstawiciele biznesu. Wówczas połączenie teorii i praktyki może zaowocować ciekawymi ideami dotyczącymi rozwoju.

Przedsiębiorstwo nawiązując kontakt ze środowiskiem naukowym w uczelniach może zbudować trwałe związki owocujące wieloma innowacjami. Pisząc o środowisku naukowym nie mam na myśli tylko pracowników dydaktycznych. Wielki potencjał innowacyjności kryje się również w kołach naukowych. Kreatywność studentów powinna być wykorzystywana przez firmy w znacznie większym stopniu niż obecnie. W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednej grupie społecznej, która może być angażowana do poszukiwania innowacji. Myślę o emerytowanych pracownikach naukowych, którzy dysponują wiedzą oraz czasem, i dzięki temu mogą stać się świetnymi partnerami w innowacyjności.

Współpraca z instytutami naukowo-badawczymi, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, laboratoriami to następne zewnętrzne źródło innowacji związane z nauką. Z tej formy poszukiwania innowacji mocno korzystają koncerny farmaceutyczne. Nawiązują one współpracę z wieloma ośrodkami badawczymi. Dzięki temu mają dostęp do wielu obiecujących odkryć, z których część staje się udanymi innowacjami.

Ostatnim zewnętrznym źródłem innowacji związanym ze sferą nauki jest identyfikacja kluczowych technologii przyszłości. Przedsiębiorstwo powinno wiedzieć, co za kilka lub kilkanaście lat może stać się źródłem sukcesu. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że przedsiębiorstwo musi wiedzieć, jakie technologie za kilka lat mogą zawojować świat. W przeciwnym razie w przedsiębiorstwie mogą zostać podjęte błędne decyzje, skutkujące fatalnymi konsekwencjami.

To tyle jeśli chodzi zewnętrzne źródła innowacji związane ze sferą nauki i badań. W kolejnych wpisach z tej serii przedstawię źródła związane z innymi obszarami, o których wspomniałem we wstępie.