Zewnętrzne źródła innowacji są kategorią o wiele szerszą niż
źródła wewnętrzne. Źródeł zewnętrznych najlepiej jest szukać w takich obszarach
jak: sfera nauki i badań, powiązania między przedsiębiorstwami, rynek, na którym
działa przedsiębiorstwo czy klienci. Są to obszary, w których kryje się
najwięcej szans na znalezienie pomysłu na wartościową innowację. Oczywiście
pomysłów takich można szukać wszędzie. Stąd też wiele źródeł innowacji pochodzi
z szeroko rozumianego otoczenia przedsiębiorstwa. W tym wpisie pokażę kilka
źródeł innowacji związanych z sferą nauki i badań.
Szukając inspiracji w nauce na pewno należy dokonać analizy
wyników badań naukowych i technicznych. To źródło zazwyczaj odpowiada za
tworzenie wynalazków, ale jeśli jest wykorzystywane przez przedsiębiorstwa,
wówczas tworzone wynalazki mogą stawać się udanymi innowacjami.
Opisywane wyżej wyniki badań naukowych wykorzystuje się
głównie w innowacjach produktowych. Natomiast umiejętność korzystania z wiedzy
znajdującej się w publikacjach naukowych jest dobrym źródłem tworzenia
innowacji marketingowych, organizacyjnych, procesowych. Przecież ciekawe idee
znanych autorów np. w dziedzinie zarządzania, można wdrażać w
przedsiębiorstwie. Warto tu wspomnieć, że pisząc o publikacjach nie mam na
myśli tylko książek. Jest wiele wartościowych czasopism, z których można
czerpać pomysły dla innowacji, np. Harvard
Business Review.
Udział w konferencjach i seminariach naukowych jest kolejnym
zewnętrznym źródłem innowacji. To źródło jest szczególnie wartościowe w
konferencjach biorą udział również przedstawiciele biznesu. Wówczas połączenie
teorii i praktyki może zaowocować ciekawymi ideami dotyczącymi rozwoju.
Przedsiębiorstwo nawiązując kontakt ze środowiskiem naukowym
w uczelniach może zbudować trwałe związki owocujące wieloma innowacjami. Pisząc
o środowisku naukowym nie mam na myśli tylko pracowników dydaktycznych. Wielki
potencjał innowacyjności kryje się również w kołach naukowych. Kreatywność
studentów powinna być wykorzystywana przez firmy w znacznie większym stopniu
niż obecnie. W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednej grupie społecznej,
która może być angażowana do poszukiwania innowacji. Myślę o emerytowanych
pracownikach naukowych, którzy dysponują wiedzą oraz czasem, i dzięki temu mogą
stać się świetnymi partnerami w innowacyjności.
Współpraca z instytutami naukowo-badawczymi, ośrodkami
badawczo-rozwojowymi, laboratoriami to następne zewnętrzne źródło innowacji
związane z nauką. Z tej formy poszukiwania innowacji mocno korzystają koncerny
farmaceutyczne. Nawiązują one współpracę z wieloma ośrodkami badawczymi. Dzięki
temu mają dostęp do wielu obiecujących odkryć, z których część staje się
udanymi innowacjami.
Ostatnim zewnętrznym źródłem innowacji związanym ze sferą
nauki jest identyfikacja kluczowych technologii przyszłości. Przedsiębiorstwo
powinno wiedzieć, co za kilka lub kilkanaście lat może stać się źródłem
sukcesu. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że przedsiębiorstwo musi wiedzieć,
jakie technologie za kilka lat mogą zawojować świat. W przeciwnym razie w
przedsiębiorstwie mogą zostać podjęte błędne decyzje, skutkujące fatalnymi
konsekwencjami.
To tyle jeśli chodzi zewnętrzne źródła innowacji
związane ze sferą nauki i badań. W kolejnych wpisach z tej serii przedstawię
źródła związane z innymi obszarami, o których wspomniałem we wstępie.