Dzięki innowacyjności przedsiębiorstwo może w pełni
realizować strategię błękitnego oceanu, polegającą na kreowaniu i zajmowaniu
niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej. Tworząc innowację, w
szczególności innowację przełomową, przedsiębiorstwo ma możliwość wykreowania
nowego rynku, na którym będzie jedynym graczem.
Jest to wymarzona sytuacja niejednego menedżera. Zarządzać
przedsiębiorstwem, które jako jedyne oferuje klientom dany produkt lub usługę.
Oczywiście taka sytuacja nie trwa wiecznie. Prędzej czy później konkurenci
opracują podobne rozwiązanie i wejdą na „nasz” rynek. Jednak wejście
konkurentów odbędzie się raczej „później” niż „prędzej”. W tym czasie będąc
jedynym graczem na rynku firma może czerpać korzyści nadzwyczajne.
Innowacje nie gwarantują realizacji przedstawionego
scenariusza, ale tworzą taką możliwość. Zarządy przedsiębiorstw w tej sytuacji
mają dwa wyjścia. Podjąć trud zarządzania innowacjami i poszukiwania swojego
błękitnego oceanu, albo skoncentrować się na wyniszczającej walce w ramach
funkcjonujących czerwonych oceanów.