czwartek, 13 marca 2014

Dlaczego innowacje? Błękitne oceany

Dzięki innowacyjności przedsiębiorstwo może w pełni realizować strategię błękitnego oceanu, polegającą na kreowaniu i zajmowaniu niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej. Tworząc innowację, w szczególności innowację przełomową, przedsiębiorstwo ma możliwość wykreowania nowego rynku, na którym będzie jedynym graczem.

Jest to wymarzona sytuacja niejednego menedżera. Zarządzać przedsiębiorstwem, które jako jedyne oferuje klientom dany produkt lub usługę. Oczywiście taka sytuacja nie trwa wiecznie. Prędzej czy później konkurenci opracują podobne rozwiązanie i wejdą na „nasz” rynek. Jednak wejście konkurentów odbędzie się raczej „później” niż „prędzej”. W tym czasie będąc jedynym graczem na rynku firma może czerpać korzyści nadzwyczajne.

Innowacje nie gwarantują realizacji przedstawionego scenariusza, ale tworzą taką możliwość. Zarządy przedsiębiorstw w tej sytuacji mają dwa wyjścia. Podjąć trud zarządzania innowacjami i poszukiwania swojego błękitnego oceanu, albo skoncentrować się na wyniszczającej walce w ramach funkcjonujących czerwonych oceanów.