Współczesne spojrzenie na innowacje ma swój początek w pracy
J. Schumpetera pt. „Teoria rozwoju gospodarczego”. Książka ta wydana została w
1911 roku. Widzimy zatem, że myślenie o innowacjach w kategorii uporządkowanego
procesu liczy sobie trochę ponad 100 lat. W tym kontekście nie dziwi, że nauka
zarządzania nie wypracowała jednej, powszechnie akceptowanej, definicji.
Osobiście spotkałem się z kilkunastoma różnymi definicjami
innowacji. Są wśród nich definicje formułowane przez takich autorów jak
Drucker, Kotler, Freeman, Porter. Szczęśliwie różnica zdań pomiędzy autorami nie
dotyczy fundamentów. Na poziomie fundamentalnym autorzy są zgodni co do istoty
innowacji. Panuje zgodność, że innowacja to:
W oparciu o definicje różnych autorów oraz o cechy
przedstawione powyżej sformułowałem własną definicję innowacji, która pokazuje istotę innowacyjności.
Innowacja to nowość przynosząca podmiotowi korzyść
Definicja ta jest bardzo szeroka, ponieważ przychylam się do
zdania tych autorów, którzy patrzą na innowacje nie tylko przez pryzmat
przemysłu nowoczesnych technologii. W mojej definicji pragnę zwrócić uwagę na
trzy podkreślone słowa. Dzięki temu łatwiejszym będzie zrozumienie „co autor
miał na myśli”.
Nowość – to
zmiany, dzięki którym w organizacji pojawia się wartość dodana. Może być to nowy
produkt, ulepszony proces lub nowy pomysł w zakresie marketingu. Ważne jest, że
nowość nie musi być wymyślona w organizacji. Może być to rozwiązanie pochodzące
z zewnątrz, które jest jednak nowe dla danego podmiotu.
Podmiot – celowo
w definicji jest podmiot, a nie przedsiębiorstwo. Uważam, że innowacje mogą
być tworzone i wdrażane w przedsiębiorstwie, organizacjach non-profit,
administracji państwowej, szpitalach, uczelniach i innych podmiotach. W moim przekonaniu
ograniczanie się jedynie do przedsiębiorstw jest błędem.
Korzyść – podobnie jak wyżej, celowo napisałem korzyść, a nie
zysk. Zysk jest celem innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach. Jednak dla innych podmiotów cele mogą nie być związane z osiąganiem korzyści finansowych.