czwartek, 30 stycznia 2014

Definicja innowacji

Współczesne spojrzenie na innowacje ma swój początek w pracy J. Schumpetera pt. „Teoria rozwoju gospodarczego”. Książka ta wydana została w 1911 roku. Widzimy zatem, że myślenie o innowacjach w kategorii uporządkowanego procesu liczy sobie trochę ponad 100 lat. W tym kontekście nie dziwi, że nauka zarządzania nie wypracowała jednej, powszechnie akceptowanej, definicji.

Osobiście spotkałem się z kilkunastoma różnymi definicjami innowacji. Są wśród nich definicje formułowane przez takich autorów jak Drucker, Kotler, Freeman, Porter. Szczęśliwie różnica zdań pomiędzy autorami nie dotyczy fundamentów. Na poziomie fundamentalnym autorzy są zgodni co do istoty innowacji. Panuje zgodność, że innowacja to:

    Zmiana, która może znaleźć zastosowanie w praktyce
    Nie tylko produkt, ale również nowości w procesach, organizacji czy marketingu
    Zmiana przynosząca korzyść podmiotowi

W oparciu o definicje różnych autorów oraz o cechy przedstawione powyżej sformułowałem własną definicję innowacji, która pokazuje istotę innowacyjności.

Innowacja to nowość przynosząca podmiotowi korzyść

Definicja ta jest bardzo szeroka, ponieważ przychylam się do zdania tych autorów, którzy patrzą na innowacje nie tylko przez pryzmat przemysłu nowoczesnych technologii. W mojej definicji pragnę zwrócić uwagę na trzy podkreślone słowa. Dzięki temu łatwiejszym będzie zrozumienie „co autor miał na myśli”.

Nowość – to zmiany, dzięki którym w organizacji pojawia się wartość dodana. Może być to nowy produkt, ulepszony proces lub nowy pomysł w zakresie marketingu. Ważne jest, że nowość nie musi być wymyślona w organizacji. Może być to rozwiązanie pochodzące z zewnątrz, które jest jednak nowe dla danego podmiotu.

Podmiot – celowo w definicji jest podmiot, a nie przedsiębiorstwo. Uważam, że innowacje mogą być tworzone i wdrażane w przedsiębiorstwie, organizacjach non-profit, administracji państwowej, szpitalach, uczelniach i innych podmiotach. W moim przekonaniu ograniczanie się jedynie do przedsiębiorstw jest błędem.

Korzyść – podobnie jak wyżej, celowo napisałem korzyść, a nie zysk. Zysk jest celem innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach. Jednak dla innych podmiotów cele mogą nie być związane z osiąganiem korzyści finansowych.